www.modelzeilen.nl - Verbouw Comtesse
Het verbouw verslag van de Comtesse
NED 78.
Een oud beestje dat weer aangepast is
aan de huidige modelzeil technieken.
Toen we het bootje tweede hands
kochten zag ze na grondig schoon
gemaakt te hebben er zo uit:

Een oud beestje in ado Den
haag kleuren.
Met een schroefas!
Wij hebben dit leuke schip totaal gerenoveerd, andere kleuren, teak dekje
gelegt, orginele zeilen en walvis kiel aangeschaft.
Helemaal zoals de Comtesse origineel hoort te zijn:
Dus vol goede moet in het najaar naar
een Saphir vaardag nabij Utrecht, De
Comtesse is nagenoeg even lang en
zwaar, dus dat moet kunnen!
Niet dus...... alle Saphirs zeilde de
comtesse helemaal weg, de
Comtesse was in tegenstelling tot de
Saphir niet vooruit te branden!!!
Een boot even lang en zoveel trager?
waar ligt dat aan?
De kiel:
Wat blijkt, in de tijd dat de Comtesse ontworpen is wilde men het model zoveel mogelijk op een 1:1 boot laten lijken. Dus ook de kiel, maar deze moest wel gewicht hebben. Met als gevolg dat de kiel
verhoudings gewijs veel te dik uitgevallen is en logischer wijs ook heel veel weerstand heeft!
Dat was in de tijd dat de Comtesse uitkwam geen probleem, de meeste zuster model boten hadden een zelfde kiel.
Alleen anno 2006 is er een probleem, de Saphir is uitgerust met een zeer slanke kiel met een lood bulb eronder, dus de weerstand is eenzienlijk minder dan de Comtesse.
Dit verschil werd pijnlijk duidelijk tijdens de vaardag met de Saphirs
Het advies was dan ook om de kiel er maar af te zagen en een Saphir kiel eronder te zetten

Wij weer terug naar scheveningen en zo gezegt zo gedaan, volgens mij is hier ook het werkwoord dremelen ontstaan!
Dit is de originele kiel van de
Comtesse met walvis vin aan de
onderkant voor extra stabiliteit.
Men neme één dremel...
En dremelt er lustig op los!
We hebben de kiel van de Comtesse afgedremelt.
Voor het onstane gat zijn er twee abs mallen
gemaakt en is de rest opgevult met 2 comp.
lijm.
De rest is opgevuld met plamuur en na heel veel
schuren en plamuren is het een glad geheel!
Ook hebben we het roer vervangen door een
Saphir roer.
Ook hebben we het tuig vervangen voor
een Saphir tuig
En zie hier een Comtesse "ge-upgrate"met een Saphir kiel, roer en tuig, en nu kan ze weer prima mee
komen met de Saphirs!
Moraal van dit verhaar:
Heb je ergens een oudere romp liggen met een dikke kiel en wil je mee niet onder doen aan de
Saphirs: vervang de kiel en misschien ook het tuig!
De verbouw van de Comtesse van Mieke van Dullemen